Vierde generatie bij Boonstra Brillen

Het vinden van een geschikte opvolger voor je winkel kan enorm lastig zijn, ook voor optiekers. Helaas resulteert dit er in dat er winkels te koop komen te staan en de familienaam verdwijnt. Voor Boonstra Brillen in Apeldoorn is daar geen sprake van: de vierde generatie is in september aan de slag gegaan in de winkel. Vakblad Oculus sprak met vader Foppe en zoon Douwe.

Het ontstaan van Boonstra Brillen

Het verhaal van Boonstra Brillen begint oorspronkelijk in Friesland, waar de opa van Foppe Boonstra een winkel begint. Het was meer dan uitsluitend optiek, er werden ook producten verkocht waar in die tijd meer vraag naar was. “Verrekijkers bijvoorbeeld, toch wel leuke producten om te verkopen”, aldus Foppe. “Maar ook barometers en andere artikelen.” Zijn opa verkocht de zaak, maar niet aan zijn zoon, vader van Foppe dus. “Hij vond mijn vader niet geschikt voor de optiek, maar toch is ook hij opticien geworden.” 

Verhuizing 

De vader van Foppe begon in Oosterwolde, maar verhuisde later als gezin in 1968 naar Apeldoorn. “Mijn moeder komt uit Wageningen, dus we trokken iets meer die kant op. In Apeldoorn kon hij een optiekzaak overnemen. Ik was toen zeven jaar oud. 

In 1977 vond er een grote verbouwing plaats. Toen werd het ook officieel Boonstra Brillen.” Foppe besloot verder te gaan in de optiek. Hij wilde eerst ergens anders ervaring op doen en voor een baas werken, voordat hij bij zijn vader zou gaan werken. 

Optiek Boonstra Brillen in Apeldoorn

Friese achtergrond 

De samenwerking tussen hem en zijn vader verliep goed, maar er was wel één meningsverschil. “Mijn vader had altijd feilloos in de gaten of iemand Fries was”, aldus Foppe. “Dat hoorde hij meteen aan iemands stem. Hij ging dan gelijk in het Fries tegen iemand praten, maar zelf vond ik wel dat hij in het Nederlands moest praten. Dat voelt toch prettiger voor de andere klanten.” 

Overname winkel 

In 1990 kwam Foppe uiteindelijk wel bij Boonstra Brillen werken, samen met zijn vader die toen nog aan het roer stond. “Het kwam zo op mijn pad, het is zo gelopen maar ik wilde wel meteen opticien worden. Ik had al op verschillende plekken ervaring opgedaan. Mijn ouders hadden een goede bedrijfsleider, hij heeft mij op sleeptouw genomen en me veel geleerd. Mijn vader zelf ging al wat eerder naar de achtergrond. De laatste zes jaar kwam hij al minder in de winkel, hij wilde wel stoppen. Zo kwam de weg vrij voor mij om de winkel over te nemen.” 

Aandacht

In de jaren dat hij bij Boonstra Brillen werkt, is er veel veranderd. “Vroeger was er alleen radio, televisie en de krant. Nu is alles digitaal, wat natuurlijk voordelen kent, je kunt je statistieken bijvoorbeeld nauwkeurig bijhouden. De klant is echter ook online te vinden. Dit betekent dat als er iets niet goed gaat met je service, je gelijk een negatieve review kunt krijgen.” Natuurlijk doet hij er alles aan om zijn veelal vaste klanten tevreden te houden. “Ik wil klanten altijd de beste ervaring geven. Het doel is om iemand een goede bril te verkopen. Maar het contact is het meest belangrijk. Een klant verdient aandacht.”

Vierde generatie 

In 2022 kwam zoon Douwe erbij. “Mijn vader heeft me nooit aangespoord om voor de optiek te kiezen, dat heb ik uit eigen beweging gedaan. Van kleins af aan heb ik er veel van meegekregen. Als ik het gereedschap zag, vond ik dat erg interessant. De optiek is super veelzijdig. Het is de combinatie van techniek en mode die het vak zo interessant maakt.”

Opticien Boonstra Brillen Apeldoorn 

Ervaring opdoen 

“Ook ik ben eerder ergens anders in dienst geweest, onder andere bij een Pearle franchise. Hier heb ik veel geleerd. Er is soms onterecht kritiek op ketens, dat zij minder goed werk leveren dan zelfstandige opticiens. Het is erg afhankelijk van de winkel, mijn collega’s daar wisten veel en waren goed opgeleid. De kennis was er zeker.” Het werken voor een zelfstandige is wel anders dan hij gewend is. “Ik werkte wel wat meer onder tijdsdruk. Hier kun je meer tijd nemen voor de klant.” 

Samenwerken 

Voor Douwe en Foppe is samenwerken niet moeilijk. Foppe: “We kunnen goed met elkaar omgaan, zowel privé als op het werk. Ons gezin is sowieso hecht. Verder denk ik ook niet dat ik een hele moeilijke werkgever ben.” Het heeft zeker voordelen om samen te werken met een gezinslid, want: “Douwe is makkelijk met de computer en andersom kan hij ook weer veel van mij leren, ik ken de klanten natuurlijk heel goed.” 

Toekomstplannen 

Foppe heeft nog geen concrete plannen om er mee te stoppen, maar voor Douwe zijn er genoeg mogelijkheden in de toekomst. “Ik ben nu 61 en heb een heel klein beginnetje gemaakt, maar het is niet zo dat ik morgen wil en kan stoppen.” Douwe: “Voorlopig wil ik gewoon blijven werken en als het mogelijk is de winkel overnemen. Het is sowieso niet dat ik geen interesse heb in een eigen onderneming, maar ik moet er wel een goede boterham mee kunnen verdienen. Ik wil nu vooral meer ervaring opdoen op het gebied van contactlenzen en ervoor zorgen dat het leuk blijft, ik moet nog een hele lange tijd werken. Maar dat zie ik wel goed komen.” 

Geschreven door: Iris van Iersel | Oculus 7 2022: https://www.nuvo.nl/optiekvakblad-oculus/oculus-nummers/oculus-2022/oculus-7-2022/

Naar het overzicht